براشينگ در چند دقيقه


 

نويسنده:يزدان خالقي




 
براشينگ يا حالت دادن به مو با استفاده از ادوات گرمايي، مقوله اي نيست که در يک مقاله کوتاه به صورت جامع و دقيق بررسي شود. اين علم در دانشگاه هاي آرايش اروپا (Cosmetics school) در 6 واحد درسي (2 درس 3 واحدي) تدريس مي شود. در اينجا نويسنده سعي دارد در چند پاراگراف، گزيده اي از تکنيک هاي اين علم يا هنر را به صورت عاميانه و براي استفاده خانگي به رشته تحرير درآورد.

حالت دهي به موهاي کم حجم نازک و رنگ شده:
 

از شستشو شروع مي کنيم. اين گونه موها را با استفاده از شامپوي مرطوب کننده بشوييد. اين کار به صورت موقت، رطوبت از دسته رفته موهاي تان را به آن باز مي گرداند. پس از آن کمي نرم کننده رقيق به موهاي تان بزنيد. توجه داشته باشيد که غلظت زياد نرم کننده مي تواند اثر سوء بر موهاي تان گذاشته و آنها را سنگين کند. پس از شستشو آب موها را با حوله بگيريد. به هيچ وجه حوله را روي موهاي خود چنگ نزنيد. اين کار باعث گره در مو مي شود. براي قسمت ريشه، از يک حجم دهنده استفاده کنيد. بعد از کمي مکث، با استفاده از شانه، يک فرق سر آشفته باز کنيد. در حالي که هنوز موهاي شما مرطوب هستند، با استفاده از يک برس پيچ دندانه درشت و با دادن گرماي ملايم، موهايتان را به سمت پايين شانه کنيد. مي توانيد پس از يک سشوار سطحي، ابتدا نيمه انتهايي موهاي خود را به سرم کريستالي آغشته کرده و سپس دوباره اين قسمت را سشوار بکشيد. سرم کريستالي مثل لايه اي محافظ، از سوختگي موها جلوگيري مي کند.
سرعت حرکت سشوار در دماي 190 درجه سانتيگراد يک سانت بر ثانيه براي اين موها توصيه مي شود تا حد امکان سعي کنيد از فلت آيرون (اتو) استفاده نکنيد يا در صورت استفاده فقط 10 سانت آخر موي خود را اتو بکشيد.
حالا نوبت به اسپري 2 فاز مي رسد. از فاصله 40 سانتي متري آن را روي قسمت هاي انتهايي موي خود اسپري کنيد و موها را با دست به سمت پايين هدايت کنيد. براي حجم گيري بيشتر خصوصاً در قسمت انتهاي مو، که نازک تر هم است، مي توانيد چند بار به جهت مخالف يعني از پايين به بالا دست هاي خود را درون موهاي تان وارد کنيد و سپس با استفاده از کف دست، قسمت هايي که زياد پف کرده اند را به سمت پايين حالت دهيد. يک فيکساتور ضعيف را در بالاترين نقطه از سرتان و رو به بالا اسپري کنيد. اجازه دهيد ذرات آن مثل حالت بارش باران، روي موهاي شما بنشيند. بعد از آن به هيچ وجه به موهاي تان دست نزنيد از اين که موهاي تان در مراحل قبل کمي آشفته شده اند، ناراحت نباشيد. اين آشفتگي حالت طبيعي تري به موهاي تان مي دهد.

حالت دهي به موهاي ضخيم و پرپشت:
 

اين موها عمدتاً رطوبت کافي را دارند، اما براي بهتر حالت دادن به آنها نياز به نرم کننده مي باشد، نرم کننده، حجم زياد اين موها را به طرز چشمگيري گرفته و هنگام براشينگ، به چرخش راحت تر شانه درون موها کمک بيشتري مي کند. بعد از آبگيري موها را آغشته به سرم کريستال نماييد، بدين صورت که چند قطره سرم را در دستان خود اسپري کرده و آن را درون موهاي خود حسابي پخش کنيد. براي براشينگ موها را حتماً تقسيم کنيد، زيرا تراکم زياد موها تمرکز شما را به هم خواهد زد. اين گونه موها براي حالت گيري بهتر نياز به يک کوپ (نحوه کوتاهي) بسيار دقيق و قوي دارند. اگر برش هاي کوپ و پيتاژهاي اجرا شده توسط آرايشگر صحيح و بي نقص باشد، کار براشينگ و حالت دهي به آنها تا چند برابر ساده تر و سريع تر خواهد شد. پس براي کوتاهي موهاي خود از يک آرايشگر حرفه اي استفاده کنيد.
ضخامت و پرپشتي خدادادي اين موها به معني اين نيست که با آنها بد رفتاري کنيد و سشوار را هرچقدر که مي خواهيد، به موها نزديک کنيد. با انتخاب فاصله مناسب، موها را سشوار کنيد. از سر باريک سشوار براي جلوگيري از وز شدگي استفاده کنيد اگر از اتو استفاده مي کنيد، توجه داشته باشيد که قبل از استفاده از اتو موهاي تان کاملاً خشک شده باشد. بعد از حالت دهي با لوازم گرمايي مي توانيد از انواع محصولات حالت دهنده و نگهدارنده مثل ژل، کرم مو يا واکس هاي حالت دهنده و براق کننده استفاده نماييد.
منبع:نشريه کوچه ما، شماره 14